vrijdag 12 augustus 2022

Van Stage III naar Stage V aggregaten

Stapje voor stapje vernieuwen wij onze verhuurvloot met als doel om in 2024 alleen nog maar dieselaggregaten te verhuren met een Stage V motor. Waarom? Dat leest u in dit artikel. In 2020 kochten wij onze eerste aggregaat met een Stage V motor en sindsdien investeren wij telkens in nieuwe machines met dit soort motoren.

Wat zijn Stage V motoren precies?

Stage V is niet een type motor an sich. Stage V is een verzameling normen waar een motor aan kan voldoen. Dit zijn de Europe emissienormen voor motoren en om aan deze normen te voldoen zijn er allerlei eisen met betrekking tot de uitstoot van onder andere roetdeeltjes, NOx, CO en HC.

In de praktijk betekent dit dat bijna alle deeltjesfilters van deze dieselmotoren voorzien moeten worden van diesel oxidation catalyst (DOC) en selective catalytic reduction (SCR). Deze extra onderdelen zorgen ervoor dat de motorgroep wel aardig wat groter wordt.

Motorenbouwers als John Deere, Cummins en Deutz hebben een knap staaltje werk afgeleverd met het bouwen van de nieuwe generatie dieselmotoren die aan de Stage V norm voldoen. Het zijn relatief compacte motoren geworden, ondanks de extra onderdelen, die op geen enkele manier inleveren aan vermogen.

Zijn Stage V motoren verplicht?

Ja, in zekere zin zijn deze motoren verplicht. Wij, als Voet Energy Solutions, mogen sinds begin 2022 alleen nog maar nieuwe aggregaten aan onze vloot toevoegen wanneer deze een Stage V motor hebben. Met deze maatregel wil de Europese Unie de negatieve effecten op het milieu zo klein mogelijk houden.

Mogen aggregaten met Stage IIIA nog worden ingezet?

Ja! In onze huurvloot hebben wij ook nog dieselaggregaten die aan deze Stage IIIA norm voldoen. De Stage V norm geldt alleen voor nieuwe machines die wij aanschaffen. Deze Stage IIIA aggregaten zijn overigens echt niet ontzettend vervuilend. Ook deze machines zijn voorzien van moderne motoren en goede filters. Stage V is echter nog een stuk verder doorontwikkeld.

Hoe schoon is een Stage V motor?

Door de aanpassingen aan de motorgroep is een dieselmotor die aan de Stage V norm voldoet vele malen schoner dan eentje die voldoet aan de Stage I normen. Zo heeft een Stage V motor tot 90% minder NOx-uitstoot dan een Stage I motor en ook de fijnstof daalt tot wel 93% in vergelijking met Stage I.

Dit grote verschil heeft voor een belangrijk deel ook te maken met de AdBlue-brandstof die wordt gebruikt in Stage V motoren. De uitlaatgassen van de motor worden namelijk geïnjecteerd met AdBlue. Deze brandstof zet de stikstofoxiden om in stoffen die geen schade brengen aan de lucht.

Wilt u een aggregaat huren met Stage V motor? Wij hebben een ruim aanbod en adviseren u graag. Neem gerust contact op via de onderstaande button.

button-website.jpg